נתחיל מהסוף (וזאת הבטחה!) כשתסיימו לקרוא את 10 המכות של הוידאו השיווקי תדעו איך לפסוח על הבינוניות בשיווק באמצעות וידאו ולהיות הבולטים והנחשבים ביותר בתחומכם. נקודה.

אם הפקתם סרטון אחד או שניים לעסק או סדרת תוכן ואמרתם לעצמכם – ״לי זה לא עובד״ ״לא יצא לי מזה כלום״ ״אני לא מבין מה עשיתי לא נכון״ – כנראה שחוויתם את 10 המכות של הוידאו השיווקי או חלק מהן.

הבשורות הטובות הן שאם תמשיכו לעשות את אותו הדבר – תשארו באותו מקום. הבשורות היותר טובות הן – שאם תקראו, תפנימו ותיישמו  – תוכלו לראות שינוי משמעותי בתוצאות – וזו הבטחה!

אז מהן 10 המכות שמהן צריך להימנע ואיך לשפר את הביצועים של הסרטונים שלנו? קבלו:

מכה ראשונה – חוסר מיקוד: 

לא מעט סרטונים שאנחנו חווים כל יום ברשת סובלים ממכת ״המיקוד״ – אין להם פוקוס. הם מטושטשים ולא מבחינה טכנית (עדשה וכאלה). בסרטונים שסובלים מהמכה הזו לא ברור לצופה מה רוצים ממנו או שהעמסנו עליו יותר מדיי מידע מפוזר. זו המכה הראשונה שגורמת לאנשים לנטוש את הסרטון שלנו ולהימנע מלראות עוד סרטונים שלנו בהמשך.

אז מה עושים עם זה? מחליטים מראש על מה מדברים. מדברים על נושא אחד ואם הוא מורכב מייצרים ממנו סדרה עם המשכיות תוכן – כמו פרקים בסדרת טלוויזיה. ככה ברור לצופה למה לצפות ואיך זה משתלב בכל התוכן שאנחנו מציעים לו. עצה שלי – תכתבו את הטקסט לסרטון ותנו ל-3 אנשים שאתם סומכים עליהם לקרוא – עברתם אותם, צאו לדרך.

מכה שניה – חוסר ביצירתיות:

רוב הסרטונים לא יצירתיים. את התוכן שלנו אנשים יכולים לקרוא בגוגל או לחוות ממישהו אחר. הם ״באים״ אלינו כי הם התחברו לאנרגיה שלנו, לדרך שבה אנחנו מספרים את הסיפור שלנו, עוטפים ומגישים את הידע שלנו. לכן אנחנו צריכים להיות יצירתיים באופן הגשת התוכן. רגע, עצרו! אני יודע בדיוק על מה אתם חושבים – לא! אתם לא חייבים להיות מצחיקים, בדרנים, סטנדאפיסטים כדי לעבור את ״הרף הנדרש״. אתם פשוט צריכים להסתכל על הנושא שאותו אתם מעבירים בדרך אחרת, שונה – שמתאימה לכם ולאופי שלכם כמובן, אבל שתהיה זכירה.

אז מה עושים עם זה? קודם כל תתרחקו מהקיר הלבן והפינה עם העציץ.נקודה. תצטלמו בלוקיישן שמעניין יותר בעין ומתחבר לתוכן. למשל ללקוח שלי שהוא יועץ מס, החלטנו לחבר בין עולם ניהול החשבונות ועולם אימון הכדורסל. היועץ מג׳נגל בין עבודה, משפחה ואהבה גדולה לכדורסל ומתפקד כמאמן ועוזר מאמן בנבחרות השונות בארץ. החלטנו לחבר בין שני עולמות התוכן. הקמפיין יצר באזז מטורף שהביא לאלפי צפיות בפייסבוק, לחשיפה ארוכה יותר(בדק׳ צפיה) של המותג, וכמובן ללקוחות חדשים שהצטרפו למשרד. לפעמים צריכים רק פיצוח קטן כדי להביא את אותו התוכן שאנחנו מכירים בדרך שונה ומעניינת יותר לצפיה.

הנה לינק לצפיה באחד הסרטונים 

מכה שלישית – פתיח ארוך ומשעמם:

הרבה אנשים חושבים שכמו בחיים הם צריכים לומר לצופה מי הם ומה הם עושים והמחמירים אפילו מפרטים את ניסיונם המקצועי. חלקם חושבים שזה נימוסים בסיסיים וחלקם חושבים שזה ירשים את הצופה. אני רוצה לגלות לכם סוד – אתם, מיוחדים כמו שאתם,  לא מעניינים את הצופה. בטח צופה פעם ראשונה, ומי שצופה חוזר כבר מכיר אתכם אז מה הקטע?! מה שמעניין אותו הוא על מה שאתם מדברים, בסוף אם הוא יישאר אתכם עד סוף הסרטון ספרו לו גם מי אתם או שימו כתובית שם, אבל תעשו לו ולי טובה ותתחילו ישר מהשורה התחתונה. תסכימו איתי שאחרי משפט כמו ״הי, היום אני הולך לספר לכם על שיטת שיווק ייחודית שתשפר משמעותית את הביצועים שלכם בנטוורקינג״ – בטוח ירצה לשמוע את מה שיש לכם בין אם אתם חיים, חיה או חיותה.

אז מה עושים עם זה? מתחילים מהשורה התחתונה – מה יש לי לומר לכם, מה אני הולך לספר, לחלוק, לגלות, ללמד – מה הטוב שאני מביא לכם בחינם לעולם הזה. בנוסף, פתיח מעניין יכול להיות הזדהות, אמפתיה עם מצב מסוים – לא להכאיב. חשוב להזדהות עם המצב ממקום אישי אמיתי. ״אם אתה בעל עסק חדש אני יודע שאתה מרגיש שאין לך זמן לעשות הכל, יש הרבה עבודה ומעט זמן. אתה לבד ולא מספיק להשתלט על הכל. היום אני רוצה לספר לך על כלי אחד מתוך 3 (יצרנו סדרתיות) שיעזרו לך לנהל את הזמן בצורה מיטבית ותוכל להצליח לעמוד בכל המשימות שלך בקלות״.

מכה רביעית – אין אנרגיה חיובית סוחפת:

אחד המרכיבים החשובים שיגרמו לסרטונים שלכם לגרוף צפיות ותגובות גם אם שכחתם או לא דייקתם בחלק משאר המרכיבים הוא האנרגיה שלכם! השורה התחתונה – תהיו אתם עם חיוך 🙂 שיווק באמצעות וידאו עובד כי הצופים מרגישים שהם מכירים אותנו וסומכים עלינו. הם מסתכלים לנו בלבן בעיניים והכי חשוב חווים את האנרגיה שלנו. לכן חשוב שנהיה באנרגיה חיובית וטובה. כדאי שנזדהה איתם ולא נכאיב להם, שנלמד ולא נטיף. שניתן הרגשה שאנחנו ביחד נצליח, נשפר, נעשה וננצח!

אז מה עושים עם זה? אני יודע – לא כל סרטון הוא מצחיק או קליל, אבל גם חומר רציני ומקצועי צריך להיות מועבר עם חיוניות וחיוביות מינימלית. פשוט אל תייבשו לצופה את הצורה. נכון יש גם תוכן שהוא תכלס׳י פרקטי כמו איך להחליף בולמים במכונת כביסה. נשבע לכם שצפיתי באחד בעוד אני ואבא שלי מחליפים בולם במכונה ישנה. אבל גם הסרטון הזה עבר לנו סבבה כי הקול של הטכנאי היה אופטימי ומשרה בטחון. אני נוהג לומר לקוחות שלי בצילומים לעצום עיניים, לנשום נשימה עמוקה. כשהם פותחים את העיניים לחייך חיוך קטן ושיחשבו על מישהו שהם אוהבים שנמצא במקום המצלמה שידברו אליו/ה. אחרים אני מוביל למקום השמח שלהם ויש כאלה שממש עם אנרגיה גבוהה – להם אני נותן לשתות שמן ברקס. סתם, עבורם אנחנו מעצבים יחד את עוצמת הקול וקצב הדיבור.

מכה חמישית – התחפשתי/לא התחפשתי והמרדף אחרי אותנטיות:

בשורה התחתונה יש גבול לכמה זמן יכול אדם שים על עצמו מסיכה ותחפושת כשהוא משווק את העסק שלו. גם השחקנים הגדולים ביותר איבדו את שפיותם בגלל התחייבות מוגזמת מדיי לתפקיד זה או אחר. אמרנו כבר שחשוב שהצופה יתחבר למי שאנחנו באמת כי ככה הוא מרגיש הוא מכיר אותנו וסומך עלינו כבעלי מקצוע. אם חשבתם פעם לאיזה רופא שיניים ללכת ולא היה מי מבני משפחתכם שימליץ לכם בטח חיפשתם רופא שיניים באזור מגוריכם בגוגל. אם הגעתם לסרטון בו הרופא היה נעים ומקצועי, המרפאה נראתה טוב, הסייעת חיננית היה לכם קל להחליט ללכת ולהכיר. אך מה תרגישו כשתגיעו לשם, תיכנסו בדלת ויתגלה לכם מרפאה שונה לגמרי במראה שלה? הסייעת לא מוכרת וקצת פחות חיננית, והרופא יהיה קצר וענייני? כנראה שתעשו אחורה פנה וקדימה צעד או אם לא יהיה לכם נעים תשבו בחרדה כל משך הטיפול.

מה עושים עם זה? תראו לא כל אחד מאיתנו צריך להיראות ולהישמע כמו שחקן קולנוע בכדי לשווק באמצעות וידאו (אני מזכיר לכם את נושא האנרגיה החיובית והחיונית שמניעה הרבה אנשים לעקוב אחרינו). אבל חשוב שנהיה מי שאנחנו ולא נתחפש, לא נשים מסיכות ואם החלטנו שאנחנו מצטלמים במרפאה – אז נצטלם במרפאה שלנו. אם אנחנו עורכי דין בלי משרד מפואר – אנחנו נצטלם בפינה הכי יפה במשרד. ואם אנחנו שוכרים שולחן בארומה/כל בית קפה שכונתי – אנחנו נצטלם על רקע נטרלי באולפן וידאו.

יש פתרון לכל דבר וכאם חשוב לי להדגיש שאם לא מצאתם שווה להתייעץ עם מפיק וידאו שמבין אסטרטגיה.

מכות 6, 7 ו-8 חוברות להן יחד וחשוב שנתייחס אליהן כמקשה אחת. הן מזמן משפיעות אחת על השניה באופן מיידי וקריטי: "ארוך מדיי/קצר מדיי", "קהל היעד" ו-"מה הפלטפורמה":

וואו, תנו לי סנט על כל פעם ששאלו אותי: ״אז מה האורך המומלץ לסרטון?״ ועל מי ששכחו בשלב בחירת סוג הסרטון מיהו קהל היעד שלהם והכי הכי – באיזו פלטפורמה הם משווקים – ״אההה לאינטרנט – יוטיוב/פייסבוק/אינסטגרם, אתה יודע חשוב להיות בכל מקום״. 

בעניין אורך הסרטון, חשוב לזכור שמה שאתם אוהבים או רגילים לראות או חושבים שנכון -לא רלוונטי. לא כי הדעה שלכם לא חשובה, אלא כי אתם לא הלקוחות שלכם. אתם יכולים להבין אותם, להזדהות איתם ולהיות תותחים בלתת להם את מה שהם צריכים – אבל נושא אורך הסרטונים מורכב מהרבה גורמים משמעותיים נוספים. למשל, מי קהל היעד? מה משווקים? פלטפורמת השיווק? והכי חשוב מהי אסטרטגית השיווק? קהלים שונים חווים סרטונים בפלטפורמות שונות וברגע שנקבע מיהו קהל היעד – ואני מתכוון ממש לפרסונה מדויקת – נדע באיזו פלטפורמה הכי נכון לנו לפנות אליו ואז כמובן גם נוכל לתכנן את אורך הסרטון.               

אז מה עושים עם זה? לדוגמא, האם הסרטון שלי פונה לצעירות בנות 20/21 מאזור השרון שסיימו צבא וחולמות להיות מורות, אבל רגע לפני מתכננות את הטיול שלהן במזרח או בדר׳ אמריקה? אם כן, אז אפנה אליהן באינסטגרם במודעה קצרה של פחות מ-30 שניות (ובטח לא יותר מדקה, כי אי אפשר ואולי לא צריך) שתהיה מאוד ויזואלית. שבה אומר להן למה כדאי להן לסגור את ההרשמה לפני הטיסה. דוגמא נוספת: אם הסרטון שלי פוגש את בני הדור השלישי ומציע להם מנוי לבית התרבות המקומי, אני ארצה לפנות אליהם בפייסבוק. בסרטון מסוגנן שיכול להיות בקלות דקה וחצי עם פתיח תדמיתי יפה של המקום, אני אציע גם מופעים ופעילויות תרבות לגיל השלישי וגם מופעים שאפשר ללכת עם הנכדים. צריך להתאים את סוג הסרטון ואורכו לקהל היעד בפלטפורמה שהוא נמצא בה ושהשירות/מוצר שלכם רלוונטי עבורו.

כללי אצבע – ככל שקהל היעד צעיר יותר והפלטפורמה מלאה בהסחות דעת – סרטון קצר יותר. ככל שהקהל מבוגר יותר והפלטפורמה ממקדת – סרטון ארוך יותר. בכל אופן הסרטון יהיה קצר ככל שהספקנו להעביר את כל המידע/חוויה.

מכה תשיעית – אין אסטרטגיה:

שלושת המכות הקודמות הבהירו לנו את הצורך לשלב את כל המידע שיש בידינו על המוצר/שירות וקהל היעד עבורו לכדי תהליך אחד מאורגן ומסודר שישיג תוצאות טובות יותר. האסטרטגיה! אם אנחנו אוהבים או לא אוהבים את המילה הזאת, אסטרטגיה היא הגיים-צ׳יינג׳ר אצל רוב בעלי העסקים. כדי להשיג תוצאות טובות יותר ולשחק באמת את המשחק כמו הגדולים, אנחנו צריכים לבנות תהליך מסודר. תהליך בו אנחנו יודעים איזה סרטון מוביל לאיזה תהליך ומתי אנחנו משלבים סרטונים בתהליך קיים.

אז מה אנחנו עושים עם זה? אסטרטגיה מורכבת חשוב לתכנן עם בעל מקצוע, אך יש דברים שאפשר לעשות לבד. למשל, סדרת סרטוני תוכן שמובילים להרשמה לניוזלטר. סדרת סרטוני טיפים שמובילים להורדה של מדריך חינמי. כשמדובר בלקוחות שכבר מכירים אותנו ונרשמו לניוזלטר שלנו ואף הורידו את המדריך החינמי שלנו כדאי להציע להם (ואך ורק להם) סרטונים שהם מכירתיים. רק אותם נזמין לרכוש מוצרי מדף. רק אותם נזמין לרכוש כרטיסים להרצאה או לסדנה שלנו ורק להם נציע להצטרף לקהילה סגורה וייחודית במיוחד עבורם.

והמכה העשירית – הנעה לפעולה – האם של כל המכות!

השקענו בתוכן איכותי, מעניין, יצירתי, היינו סופר אותנטיים וסחפנו את הקהל באנרגיה חיובית טובה. אפילו פנינו ללקוחות המדויקים שלנו בפלטפורמה רלוונטית עבורם והשגנו יותר מ-80% צפיה. אבל אם לא ביקשנו מהם לעשות פעולה פשוטה אחת – כאילו לא עשינו כלום. טוב לא לגמרי כלום, אבל פספסנו אינטראקציה מעולה שיכלה היתה להוביל למכירה. כל פעולת שיווק צריכה להסתיים בהנעה לפעולה.נקודה.

אז מה עושים עם זה? פשוט מאוד. בצורה טבעית וברורה, אנחנו מבקשים מהצופים לעשות דבר אחד בלבד: לייק, להגיב, לשתף, להרשם לערוץ היוטיוב, להיכנס לדף הנחיתה, להוריד את המדריך, להרשם למועדון הלקוחות האקסלוסיבי או ׳רחמנא ליצלן׳ – לרכוש את המוצר/שירות/כרטיסים 🙂 

כמה כללי אצבע (בהתאם לאסטרטגיה שנבחרה)  –  סדרת תוכן להגדלת החשיפה של העמוד צריכה להסתיים בלייק לעמוד ו/או להרשמה לניוזלטר. סרטונים ביוטיוב צריכים להסתיים בהפניה להרשמה לערוץ – גם אם שמנו את האייקון האוטומטי של יוטיוב – ו/או כניסה לאתר. קמפיין סרטונים שמציע מדריך חינמי ומטרתו לאסוף כתובות אימייל חשוב שיסתיים בטופס לידים/דף נחיתה שבו הצופה ממלא את פרטיו.

אם הגעתם לפה, אתם המהדרין שבהמהדרין וכל הכבוד לכם! באמת חשוב לכם להיות מקצוענים בשיווק ואתם יודעים שוידאו הוא מרכיב משמעותי וקריטי בתהליך!